Søg i denne blog

lørdag den 23. august 2014

Hvor skyggen falder Af Teddy Vork

Forlag: Tellerup
Seks uhyggelige noveller.

"Skyggespil" om en forfatters frygtelige mareridt, om hans egen skygge der vil købes fri fra hans kedelige liv. Skyggen lover gru og rædsel, hvis ikke han frigøre skyggen. Måske skyldes det stress, måske er skyggen virkelighed. Måske burde han gøre hvad skyggen ønsker.

"Gravsten væltet" er endnu en gang overskriften i avisen og Petra er rasende. Nogen skænder den bypark og kirkegård hun har lavet. Politiet gør ikke noget, så Petra vil selv holde udkig med parken om natten. Men er det så klogt, at færdes på kirkegården om natten?

"Eliksiren" handler om ulykkelig kærlighed. Balder ønsker intet andet end at få ekskæresten tilbage. En mystisk kone på en markedsplads tilbyder en eliksir som kan hjælpe Balder og Balder slår til. Men virker eliksiren og hvor stærk er den mon?

"Den forsvundne risengrød" er et mysterie og Kathrine vil finde ud af hvem der spiser grøden. Katten er også forsvundet. Er der mon noget på loftet, som både spiser grød og katte - og måske andre ting?

"Mellem tætte tågeslør" på Fanø forsvinder Pia og hendes lille pige.

"Poetisk retfærdighed" er hvad taxachaufføren ønsker at få over den slambert der er sammen med hans kone. Ingen mindre en Edgard Poe er chaufførens inspiration til hævn.

★★★☆
Som ung elskede jeg den slags uhyggelige noveller og den her havde helt klart været blandt de helt gode. Men som voksen er det selvfølgelig lidt anderledes og selvom bogen både fører mig tilbage til mine gode ungdoms gyser-minder og river mig med, er bogen nok mere til ungdommen end til voksne. Men jeg synes den er god. Og selvom jeg er voksen er "Mellem tætte tågeslør" virkelig uhyggelig. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar