Søg i denne blog

fredag den 9. november 2012

Fifty Shades: I mørket Af E. L James

Forlag: Pretty Ink
Anastasia Steel har forladt hendes store kærlighed, den succesfulde og særdeles rige Christian Grey. Begge sidder de med knuste hjerter, så der går da heller ikke længe, før Christian genoptager kontakten til Anastasia og giver hende et nyt tilbud. Han vil gerne fortsætte forholdet på hendes præmisser. Det er et tilbud Anastasia ikke kan modstå. Men de skal begge lige lære hinanden at kende, og det bliver ikke så nemt for Anastasia, da Christian ikke har så lidt i bagagen. Og da dele af Christians fortid titter frem, bliver det ikke nemmere.

Overstående lyder jo ikke så ringe endda, og jeg havde da på én eller anden måde, troet og håbet, og bog nr to kun kunne blive bedre end den første. Men blev slemt skuffet! Anastasia og Christian finder sammen igen, da Christian ikke kan undvære Anastasia. Men han er stadig lige så psykopatisk. Han er sygelig jaloux, kontrollerende og generel bare syg i potten. Han bestemmer over Anastasias påklædning, blander sig i hendes arbejde, bestemmer hvornår og hvad hun skal spise og han bryder sig ikke om, at hun ser hendes mandlige venner. Jeg finder personligt Christians adfærd særdeles frastødende, og kan slet ikke forstå, hvad der skal forstille, at være så fantastisk ved ham. I mine øjne får det Anastasia til at fremstå som særdeles dum, naiv og uselvsikker. Hun kan dårlig passe hendes arbejde, da Christian konstant sender mails. Hun er hele tiden nervøs for, at hun har gjort ham sur og er nervøs for hans reaktioner. Det lyder jo ikke som et særlig sundt forhold, hvis jeg skal sige min mening. 
Hele bogen er laaaang og kedelig, med utallige gentagelser af "bider du dig i læben", "kigger ned på sine hænder", "Jeg elsker dig", "Du må aldrig forlade mig", "Jeg forlader dig aldrig" osv osv… selv de lidt frække passager er gentagelser af sig selv. Men så … på hele 2 tidspunkter, tegner der sig et billede af, at noget spændende skal til at ske. Anastasia bliver forfulgt af én af Christians ekskærester og en dag Anastasia kommer hjem, er ekskæresten i lejligheden. Uhhh spændende … men nej Christian kommer til undsætning og mere hører man så ikke til hende.
På det andet tidspunkt er Christian forsvundet og ingen ved hvor han er. Men på de 8 timer han har været forsvundet, er han både blevet efterlyst i tv og en aftersøgning er sat i værk. (Total urealistik!) Hele familien er samlet i sorg og angst for, hvad der dog kan være sket. Uhhh nu bliver det spændende!!! - Men nej. Christian er bare blevet forsinket, haft nogle helikopter problemer og ingen batteri på hans telefon. Det var den spændning! Men selvom det ikke var værre end det, så skal Anastasia blive ved med at græde, fordi hun blev jo så bange for, at kunne have mistet ham. Igen mange gentagelser lige der! 
Ellers er der bare lange og kedelige passager, der beskriver kedelig ting/handlinger ned til mindste detalje. 
Flere sider i træk har jeg skimtet igennem med at halv øje og på intet tidspunkt har jeg været fanget af bogen.
Jeg har den tredje og sidste bog i serien, og har dog til trods for, at jeg ikke synes de to første har været tiden værd, besluttet at skimte den sidste bog igennem. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar