Søg i denne blog

tirsdag den 18. september 2012

Rester Af Helle Helle

Forlag: Samleren
En novellesamling, der alle har en drejning mod det groteske og absurde og kredser oftest omkring mennesker, hvis liv tilfældigt krydser hinanden og på foruroligende måde får det kendte og stabile til at krakelere.

På overfladen handler historierne om hverdagslivet i Danmark. Om parforhold og familie. Hovedpersonerne er i de fleste tilfælde en kvinde. Og hendes mand, tidligere kæreste - eller en vildtfremmed. Overfladen krakelere lige så stille efterhånden, som historierne skrider frem. Al vreden, som forlængst burde have været sluppet ligger uforløst. Og så er det, læseren får lidt ondt i maven.

Jeg skulle læse et værk i Dansk og mine tanker gik på Rester af Helle Helle, så jeg kastede et blik på den og forkastede så idéen. Det bliver i hvert fald ikke den jeg skal skrive noget som helst om. Den er gudskelov hurtig læst, men hvad hjælper det, når man bare sidder med en tom fornemmelse når man er færdig og så samtidig ligner et spørgsmålstegn. Jeg kan simpelthen ikke fatte hvad det er disse noveller handler om og hvad det lige er, de skulle forstille at bringe for et budskab. De er kedelige og underlige, og jeg forstår dem bare ikke.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar