Søg i denne blog

tirsdag den 25. juni 2013

Alkymisten Af Paulo Coelho

Forlag: Bazar
Santiago, er en andalusisk fårehyrde og på rejse med hans får, drømmer han samme drøm to gange; han finder en kostbar skat ved pyramiderne i Egypten.
Han er sikker på, at hans drøm betyder noget, og finder en sigøjner, der kan tyde hans drøm. Drømmer taler sit tydelige sprog - han skal rejse til Egyptens pyramider og der vil han finde en skat.
Han ved nu ikke, for i næste by venter en købmands datter, som han i et helt år, har glædet sig til at gense. Men skæbnen vil, at han møder en gammel konge, som giver ham modet til at begive sig ud på den lange rejse og finde sin skat. Han skal følge sin livsbane, lære at forstå tegnene og verdenssproget.
Rejsen er ikke uden omkostninger og forhindringer, men rejsen byder også på mødet med andre spændende mennesker, der hjælper Santiago til at læse tegnene og fortsætte.

★★☆☆
Alkymisten er en af vores tids mest solgte bøger og beskrives som en moderne klassiker og som en bog, der vil ændre læserens liv.
Det var nu ikke den oplevelse jeg havde. Bogen indeholder en del morale og i bund grund nogle søde historier, men halvvejs igennem bliver bogen ikke mere spændene. 
Måske havde jeg en anden fortventning, om en storslået skattejagt med mystiske tegn der skulle tydes, noget ala i stil med National Treasure, men sådan er den slet ikke.
Efter min mening, er den underlig og slutningen er lige så underlig - men måske forstår jeg den bare ikke.

2 kommentarer:

  1. Sikke en skam, at du ikke fik den store læseoplevelse ud af bogen. Jeg holder enormt meget af den, og jeg synes den har så fint et budskab og så smuk en skrivestil.
    Jeg har dog ofte hørt fra flere, at de er blevet skuffet over den. Måske afhænger det meget af, hvilke forventninger man går ind til den med. Det er jo også svært ikke at have høje forventninger, når man får af vide, det er en bog der "vil ændre ens liv". Det oplevede jeg nu heller ikke!

    SvarSlet
  2. Tror min forventning til bogen var i en helt anden retning og måske også alt for høje, for bogen har virkelig fået fantastiske anmeldelser.

    SvarSlet