Søg i denne blog

onsdag den 2. januar 2013

Kampen om tronen Af George R. R. Martin

Forlag: Gyldendal
I en verden, hvor vintrene kan vare årtier, er de adelige huse i konstant konflikt om magten, og kampen er hård i det skånselsløse spil om tronen.
Samtidig truer mørke kræfter fra nord, og på den anden side af havet forbereder arvingen til den tidligere myrdet konge sig på at erobre sit land tilbage.
Den ansete familie Stark bliver ufrivilligt inddraget i stridighederne, der udvikler sig til drama om ære og kærlighed af dimensioner.
Kampen om tronen er en åndeløst spændende fortælling om konger og dronninger, riddere, et babarisk hestefolk og hensynsløse krigere. Om ondskab og svaghed, forræderi og afgrunddyb loyalitet.
Historien fascinere fra start til slut og rummer alt det beste, som genren har at byde på: nuancerede og troværdige personportrætter, labyrintiske intriger, brutale magtkampe, romantik og panoramiske naturskildringer.

★★★★
Bogen er anmeldt tidligere, men måtte lige læse den igen, inden jeg kastede mig ud i bind 2 "Kongernes Kamp". Bogen er stadig lige så fantastisk og fangende. Glæder mig til næste bog!

2 kommentarer:

  1. Vil du mene, at man vil synes bøgerne er spændende, hvis man kun har set serien?

    SvarSlet
  2. Ja helt klart … Jeg har også set serien, men bøgerne slår serien med flere længder.
    Jeg har kun lige for nyligt set serien og min tanke var; hvordan søren man kan følge med i serien, hvis man ikke har læst bøgerne.
    I hovedtræk er handlingen selvfølgelig den samme og jeg er bestemt fan af serien, men der er visse ting der er ændret, tilføjet og fjernet.

    Der er rigtig mange detaljer med i bøgerne, som bare giver en større forståelse af det hele, som jeg synes, serien mangler. Man kender bare personerne, deres tanker og handlinger på en helt anden måde.
    Sådan er det jo nok altid, når man filmatisere så store værker. Og det er ikke fordi serien ikke er fantastisk godt lavet, men bøgerne er helt klart værd at læse, selvom man har set serien, ville jeg synes.

    SvarSlet