Søg i denne blog

mandag den 29. juni 2015

De Dødes Sjæles Nat Af Elsebeth Egholm

Forlag: Politiken

Peter Boutrup er en mand med problemer. Problemer af den slags, der kræver forskellige sikkerhedsforanstaltninger omkring ens hus og et ladt våben inden for rækkevidde. Han vil egentlig også helst passe sig selv, men bliver rodet ind i en sag om en halvvoksen dreng, som er taget hjemmefra. Drengens mor ønsker at Peter skal lokalisere sønnen, og for at komplicere Peters liv yderligere findes en af nonnerne på det lokale kloster garotteret. Peter var den sidste, som så nonnen i live.

Derfra bliver det hele kun mere kompliceret, og tungen skal holdes lige i munden, mens man følger de forskellige hovedpersoner. Peter Boutrup, men med den brogede fortid og med et mere end veludviklet overlevelsesinstinkt, der leder efter en forsvunden teenangerdreng. Dykkeren Kir Røjel finder en kasse indeholdende 60 år gamle knogler fra et menneske, som også blev garotteret. Politimanden Mark Bille Hansen undersøger den unge nonnes død og prøver ar finde en sammenhæng mellen hende og de gamle knogler.

De tre's historier væver sig ind og ud imellem hinanden, mens de kæmper for at finde svaret på de forskellige gåder, og samtidig får vi også en fjerde tråd i historien: En plejehjemsassistent der kommer fra en familie med et særligt talent.

★☆☆☆
Jeg tog evigheder om at kæmpe mig igennem bogen, om måske derfor tabte jeg konstant tråden. Den fangede mig i hvert fald aldrig. Men som fan af den første bog i serien, tvang jeg mig nok lidt igennem. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar